Siedem filmowych androidów

Dzisiaj króciutko, jednak zanim przytoczę listę androidów, które zapadły mi w pamięć słowo wyjaśnienia. Android to robot humanoid. Jest to sztuczna istota, która przypomina ludzkie ciało. Nie należy jej mylić z cyborgami, czyli żywymi organizmami posiadającymi mechaniczne części. Stąd w moim zestawieniu nie pojawi się np. uwielbiany przeze mnie Robocop;) Tyle słowem wyjaśnienia,a poniżej rzeczone androidy.


Ash/"Obcy-8. pasażer Nostromo" (1979)


Uniwersum Obcego dało nam wiele androidów. Ash, Bishop, czy David znany z nowych odsłon, reżyserowanych przez Scotta (niech on już przestanie to kręcić). Może to tylko moja sympatia do osoby Iana Holma, ale to własnie Ash spośród wszystkich androidów serii zapadł mi najbardziej w pamięć.



Roy Batty/ "Łowca androidów" (1982)


Oczywiście nie mogło zabraknąć filmu, który był przyczynkiem tego zestawienia. Ten sam problem, co w przypadku Obcego, a mianowicie mnogość postaci. Jednak zamiast seksownej Pris, wybieram diabolicznego Roya Batty. Rutger Hauer dla mnie nie musiał już grać w żadnym innym filmie, świetna rola.



Adolf/"Akademia pana Kleksa" (1983)


Panie i Panowie wiekopomna chwila, ponieważ pierwszy raz na tym blogu (serio!) będzie coś o polskim filmie. Pisząc o androidach nie sposób pominąć bohatera „Akademii Pana Kleksa”( od dziecka uwielbiam książkę oraz film). Mechaniczna lalka golarza Filipa wprowadzała u mnie niesamowity niepokój, gdy byłem małym chłopcem. Jak widać sentyment został do dziś.



Terminator/ Seria "Terminator" (od 1984)


Chyba najpopularniejszy filmowy android i jedna z kultowych filmowych postaci. Kamienny wyraz twarzy Schwarzeneggera przeszedł już do historii kina, a wypowiadane one-linery zna praktycznie każdy. Podobno są plany nakręcenia kolejnej części ale w końcu jak mówił T800 „I will be back”.



Major/"Ghost in the Shell" (1995)


O tym genialnym anime już kilkakrotnie wspominałem, a samą Major przytoczyłem w tym zestawieniu, ale jak można ją pominąć? Oczywiście nic nie dorównuje oryginałowi, jednak wbrew powszechnej opinii Scarlett Johansson też nieźle wypadła w tej roli.



David Swinton/"A.I. Sztuczna inteligencja" (2001)


A tu przykład najbardziej ludzkiego androida w historii. Któż z nas w młodości nie płakał widząc losy Davida Swintona? Niezwykle mocny film o człowieczeństwie znakomicie sportretowany przez genialne dziecko Hollywood Haleya Joel Osmenta. Straszna szkoda, że rozmienił swój talent na drobne.



Ava/ "Ex Machina" (2015)


„Najmłodszy” bo z 2015 roku, android w moim zestawieniu. Ex Machina zachwyciła zarówno widzów jak i krytyków, a sportretowana przez Alicia Vikander Ava, hipnotyzowała na ekranie. Rola ta przyniosła aktorce nawet nominację do Złotego Globu.


Komentarze